Rock for People se i letos zazelená

Přes 50 stanovišť s koši na tříděný odpad a třídící linka s kapacitou přes 100 tun odpadu. Tím a spoustou dalších aktivit bude RfP obhajovat certifikaci ČISTÝ FESTIVAL.

Stejně jako v předchozích ročnících bude i letos Festivalpark v Hradci Králové zásoben osvědčenými green-pointy, neboli trojsestavami košů na separovaný odpad, kam lze odkládat plasty, papír a hliník. Mimo samotný areál, tedy především ve stanovém městečku a na přilehlých plochách, budou green-pointy navíc doplněny koši na sklo. Novinkou je mobilní třídící linka, kterou organizátoři RfP nechali sestavit a inovovat na základě zkušeností z minulých let. Festivalovou třídící linkou projde během osmi dnů 100 % odpadu generovaného v průběhu celého festivalu i po něm, přičemž jen vloni bylo takto vytříděno kolem 80 tun odpadů.

„Dobře si uvědomujeme, že festival samotný a s ním spojená koncentrace tisíců lidí na jednom místě je nezanedbatelnou zátěží pro životní prostředí. Neustále se snažíme redukovat celkovou ekologickou stopu festivalu a i letos jsme v tomto směru připravili několik novinek. Jsem přesvědčen, že pokud se osvědčí nová linka, celkový úklid areálu máme vyřešený, dále pak můžeme jen mírně vylepšovat a inovovat. Jednoduše řečeno, jako jediný festival u nás už dnes uklízíme dočista a veškerý odpad generovaný v areálu festivalu kompletně třídíme,“ vysvětluje Štěpán Suchochleb, který má ekologický program v týmu RfP na starosti.

Certifikace Čistý festival, jíž byl Rock for People za svůj přístup k životnímu prostředí oceněn není jedinou významnou trofejí. Festival byl rovněž v minulém a předminulém roce odměněn nejrespektovanějším titulem v této oblasti, kterou je celoevropská cena Green & Clean Award od evropské asociace festivalů Yourope a celosvětové asociace A Greener Festival.

Jak uvedeno, Rock for People je tradičním účastníkem projektu Čistý festival, na němž každoročně participuje 20 tuzemských open air festivalů se společným cílem: vytřídit co největší množství odpadu. Projekt, který podporuje společnost Ekokom, ocenil RfP prvenstvím v této kategorii už v minulém a v předminulém roce.

Rock for People inspiroval svou invencí i jiné letní festivaly a nebrání se dále předávat své zkušenosti. Na pěti akcích byl v minulém roce po jeho vzoru zaveden nový systém třídění odpadu a mobilní svoz čtyřkolkou s vlekem, s jejichž pomocí se podařilo vytřídit rekordní množství odpadu. Díky projektu Čistý festival na RfP navíc v minulém roce proběhly rozbory nevytříděného směsného odpadu, které napomohly dalšímu zlepšování v třídění.

Systém třídění je pod dohledem samostatného týmu 200 dobrovolníků, kteří pracují nepřetržitě ve třísměnném provozu. Jedná se povětšinou o návštěvníky festivalu, kteří jsou pro provoz třídící linky i úklid areálu naprosto nepostradatelní. Odpad je z areálu svážen pomocí bezhlučných ekologických čtyřkolek na elektrický pohon, které jsou v permanentním provozu. Po vzoru minulého roku ani letos nebude podceněn separovaný sběr gastroodpadu u stánkařů a veškerých provozů v zázemí festivalu.

Všechna sběrná místa jsou během festivalu důsledně monitorována a průběžně vyprazdňována, jejich obsah je následně tříděn pomocí linky v zázemí festivalu a poté do velkokapacitních kontejnerů. Linka umožňuje současné třídění dvou recyklovatelných komodit, navíc je použitelná i na jiných akcích mimo RfP. Díky ní se výrazně urychlí práce za pomoci méně pracovních sil.

A kde vlastně tříděný odpad skončí? Z třídících linek putuje dále ke zpracovatelům, kteří jej využijí – v případě kelímkových plastů nejčastěji na výrobu dlaždic, laviček nebo protihlukových stěn, papír recyklují pro papírové obaly a sklo použijí jako příměs do stavebních materiálů nebo z něj dále vyrábí potravinářské sklo. K tomuto koloběhu a jeho výsledkům přispívají významnou měrou i svědomití návštěvníci Rock for People!

Vstupenky na letošní Rock for People jsou do konce festivalu za cenu 1600 Kč v prodeji na portálu www.ticketsforpeople.cz a v dalších předprodejních sítích. Generálním partnerem festivalu je společnost T-Mobile, hlavními partnery – jsou Pivovary Staropramen a Google, partnerem Stock Plzeň a hlavním mediálním partnerem Evropa 2. Veškeré další informace jsou k dispozici na www.rockforpeople.cz, na www.facebook.com/rockforpeople či na síti Google+.



Třídící linka na Rock for People je před návštěvníky skryta:

Ekolinie RfP2010 small